tirsdag 28. april 2015

Digital læring på Barrat Due

Jeg har valgt Duden Waterfall som et bilde på noe jeg sa under foredraget i dag. Zolakoma har tatt dette bildet og jeg fant det ved å sette opp kriterier for rettigheter, tema og størrelse i Google søket mitt. 
Det er alltid spennende å møte studenter. Både for å fortelle om hva jeg gjør, men også for å høre, se og oppleve hva de selv gjør. I dag hadde jeg tre timer sammen med pedagogikkstudentene ved Barrat Due.

30. min: Digital didaktikk
30. min: Digitalt pensum
30. min: Personvern/åndsverk
30. min: Læringsteoriens historie
45. min: Åpent - apper/metoder/ideer og Googledoc´s

Slik så planen ut. Åtte studenter, hvorav to brukte ipad. Resten hadde pen og papir. Jeg tror ikke de noterte så himla mye. Og bra er det, fordi:

Deres lærer - Grete Helle Rasmussen - satt bakerst og skrev alt inn i et Google doc. Der ble alle ressurser samlet. For så å dele notatet med sine studenter. Dette var helt i tråd med det jeg snakket om. Enda bedre blir det når jeg skriver dette OG får lenke til hennes notater. Ved at hun deler disse notatene her kan ALLE - ikke bare hennes studenter - får tilgang på notatene.

Ja - vi blir bedre sammen!!!

Derfor blir dette en sam-samling av hennes og mine notater. Dersom hennes studentere får tilgang på hennes dokument og skriver inn sine refleksjoner fra dagens samling blir dette et levende dokument som DU kan bli del av.

Denne tre timers økten kan potensielt - med smart teknologibruk - bli en sentral digital ressurs for studiet videre...og for alle andre som vil bli del av det. Dette blir plutselig et digitalt pensum som ytterligere vokser seg videre gjennom refleksjon og relevans over tid.

Om du vil være med på dette - eller bare ta en titt - så er linken til dokumentet her.

Anyway....

Her er Mindmap´en jeg lagde meg før vi møttes.

Trykk på bildet for å få det i full størrelse. Her er stikord du kan Google for å finne mer ut om det vi gik igjennom i dag. 
YouTube
Her er en spilliste over filmer som jeg ville dele med studentene. Her fant jeg blant annet en film fra 1977 hvor Piaget selv - sammen med et filmselskap - forklarer og oppklarer misforståelser av hans egen forskning.

Som en av studentene på kurset i dag sa: Dette er jo helt i tråd med det akademiske kravet om å gå til kildene. Denne gang gikk vi ikke til en avhandling eller bok om Piaget, men fant 45 minutters film med hans egen regi på tolkning av hans arbeider.

Som alltid: Har du spørsmål eller tanker om dette er det bare å dele dem i kommentarfeltet. Elsker å lære eller svare :-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar